Wednesday 4 November 2015

CERPEN

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada saudara-saudari yang sudi melawati blog kami ini. Dalam buku Kreativiti 3 Genre: Kepengarangan 12 Penulis,  memfokuskan kepada tiga genre yang melibatkan tiga genre, iaitu prosa daripada gabungan cerpen dan novel, puisi dan drama. Setiap bab tersebut diwakili oleh karya penulis diikuti dengan rencana proses penghasilan karya berkenaan.

CERPEN: Dia Bukan Anak Mangsa Perang
               Aminah Mokhtar



Cerpen ini mengisahkan mengenai seorang kanak-kanak yang bernama Siti Mariam yang telah meninggal dunia akibat daripada nafsu serakah ayahnya sendiri yang telah  menyebabkan dia mengandung. Kematiannya itu dituntut oleh Tun Fatimah agar disemadikan tempat yang sama dengan anak-anak mangsa perang iaitu di Dataran Lara Anak Dunia- DLAD. Walaupun Siti Mariam bukanlah anak dari mangsa peperangan. Namun begitu, tuntutan Tun Fatimah tidak dipersetujui kerana kematian Siti Mariam bukan kerana peperangan. Siti Mariam tidak layak untuk disemadikan di dataran peringatan dunia.

Bagi Tun Fatimah, walaupun Siti Mariam bukanlah anak mangsa peperangan kematian itu adalah kematian yang suci. Bagaimana kanak-kanak yang baru berusia 12 tahun yang menjadi nafsu serakah ayahnya sendiri. Kematian Siti Mariam begitu suci, walaupun cara kematiannya bukanlah kerana peperangan.

"Tun Fatimah mendakap mayat Siti Mariam yang masih hangat. Hanyir air tetuban dan lendir selaput uri kering di hujung jarinya. "Ya, dia bukan anak mangsa perang, tetapi mangsa serakah daripada bapanya yang haiwan." Dia tunduk hiba, menghapuskan sebak di dadanya, "Persemadiannya di daerah sendiri. Lara dan azabnya tidak bertaraf dunia."


Proses Kreatif Penghasilan Cerpen
Aminah Mokhtar

Aminah mokhtar merupakan seorang penulisan kreatif yang berkerja sebagai jururawat. Beliau telah mengaplikasikan kerjayanya sebagai jururawat untuk meghasilkan karyanya. Beliau menulis berdasarkan daripada apa yang dipandang dan apa yang dirasa tentang khalayak. Bagi beliau fikiran dan perasaan merupakan dua eleman yang tersangat penting dalam berkarya.

Di dalam teknik pengkaryaan yang digunakan oleh Aminah Mokhtar, beliau telah mengunakan teknik transformasi atau teknik pemindahan yang dibahagikan kepada berikut:

(1) Transformasi pengertian dan struktur kepada cerita.
(2) Transformasi cerita kepada tulisan.

(1) Transformasi Pengertian dan Struktur kepada Cerita

Aminah Mokhtar mengaggap cerpen merupakan suatu catatan yang berbagai-bagai suasana dan peristiwa lalu, masa kini dan impian masa depan. Elemen ekonomi, politik, sosial dan sejarah diterjemahkan dalam pandangan, pengertian dan pendekatan yang amat luas. Beliau juga tidak membahagikan mengikut batasan waktu, baginya suasana masyarakat banyak memberinya ilham. Sebelum menulis beliau selalunya perlu mengetahui terlebih dahulu, struktur sesebuah cerpen yang mahu ditangani oleh beliau.

(a) Tema
(b) Latar tempat, masa dan peristiwa
(c) Perwatakan
(d)Teknik penceritaan
(e) Plot
(f) Sudut pandangan
(g) Dialog
(h) Sensitiviti
(i) Persepsi
(j) Kreativiti

(2) Transformasi Cerita kepada Tulisan

(a) Sumber Cerita
Sumber cerita kebiasanya daripada pengalaman sendiri, pengalaman orang terdekat dan orang lain yang tidak dikenali. Selain itu, sumber cerita juga berdasarkan daripada pembacaan, misalnya pembacaan dari kisah hidup seseorang. Tragedi masa lalu, masa kini dan kebarangkalian masa depan. Isu-isu kotemporari seperti peperangan, keruntuhan akhlak remaja dan sumber dari tontonan juga turut menyumbang. Media elektronik, seperti warta berita, propaganda kerajaan, hiburan, kisah realiti, drama atau rancangan dokumentari seperti The National Geographic turut sama menyumbang dalam mencari sumber cerita.

(b) Sumber Penghayatan

Dalam sumber penghayatan, Aminah Mokhtar memastikan beliau arif tentang isu, persoalan dan perkarabyang mahu ditulis olehnya. Kebiasaanya beliau akan menulis sesuatu yang lebih dekat dengan dirinya, sebelum menulis isu yang lebih besar dan jauh. Bagi Aminah Mokhtar dalam proses mengumpul ungkapan demi ungkapan untuk dijadikan baris demi baris dan seterusnya menyiapkan naskhah dan ia menuntut kemahiran tersebut:


  • Lihat. Dengar
  • Difikir. Dirasa
  • Diperam, di hati, di fikiran
  • Penghayatan dan peluahan perasaan
  • Membaca dan membaca semula
  • Menulis dan menulis semula dan semula

Beliau juga telah membina rasa sensitif dengan cerita-cerita di sekeliling. Tugasannya sebagai jururawat juga banyak membantu. Dengan itu, beliau banyak berurusan dengan jiwa dan pelbagai ragam manusia. Oleh itu, secara langsung beliau telah menjadi pengkaji tentang jiwa manusia;

(i) Melalui jiwa dan pelbagai ragam manusia beliau teroka, analisis, jiwai kemudian ambil iktibar atas      segala kebaikan dan keburukan yang dilihat.
(ii) Meneliti susunan kebudayaan masyarakat dan mengambil perjuangan masyarakat luar yang boleh       memberi inspirasi.
(iii) Mengkaji hubungan murni antara etnik. Kemudian diberikan pendekatan yang lebih hidup, lebih        berjejak dan lebih memberi wadah.
(iv) Beliau juga mengadun persoalan-persoalan masa lalu, masa kini dan masa depan. 

  • Masa lalu

    Kemiskinan, kemelaratan hiduo orang-orang Melayu sebelum zaman kemerdekaan. Selain itu,            melihat perjuangan yang jitu, tidak sanggup melihat bangsa sendiri dijajah dan bersatu menuntut         kemerdekaan.

  • Masa kini

Pengisisan kemerdekaan yang belum terisi sepenuhnya, beliau melihat penyakit masyarakat pada masa kini lebih bahaya dari serangan Jepun dan Portugis-Belanda.


  • Masa depan

Sesuatu tindakan yang dilakukan kini dan memberikan impaknya pada masa depan. Beliau menghimpunkan kesemua cerita dalam hati dan fikirannya. Sehingga tiba waktu dan ketika, isi itu akan diluahkannya. Kebiasaanya beliau menulis di saat hati dan jiwa sedang hanyut kerana pada waktu itu tuk minda sudah terbuka untuk menerima kata-kata indah dan curahan rasa dari hati. Ketika menulis saringan pertama, beliau tidak memikirkan soal logik dalam konteks sebagai karya sastera. Beliau hanya memastikan perwatakan tokoh mesti didasari latar yang kukuh. Misalnya:

(i) Dalam melukis watak-watak sufi, perjuangan-perjuangan ekstrem, psycho maniac dan pelbagai          watak yang berinteraksi dengan diri sendiri, dengan tuhan dan dengan masyarakat sekeliling                melalui pendekatan jiwa dan pemikiran sanh watak, tanpa menyelitkan campur tangan penulis.

(ii) Beliau juga seorang pemikir yang penat, iaitu seornag yang memikirkan cara yang paling                    bijaksana untuk memberikan cerita kepada watak-watak.

(iii) Bagi menghasilkan produk seni yang indah dan baik, beliau juga begitu berhati-hati dan cermat        dalam membina konflik antara watak dengan watak, watak dengan diri sendiri, watak dengan              keluarga dan watak dengan masyarakat.

No comments:

Post a Comment