Homosektual
Faisal
Tehrani
Cerpen
ini mengisahkan seorang lelaki yang dikenakan tahanan di dalam penjara kerana
dituduh seorang pengamal heterosektual iaitu memegang pandangan daripada
pelbagai mazhab dalam agama. Di dalam penjara tersebut, dia ditempatkan dengan
seorang pemuda yang mengamalkan heteroseksual. Heteroseksual dengan
heterosektual merupakan perkara yang begitu berbeza dan telah dijelaskan oleh
pengamal Heterosektual kepada pengamal homoseksual itu iaitu Haizam. Sebulan
duduk di dalam sel yang sama telah memberikan Haizam input mengenai diri rakan
banduan sebiliknya itu. Haizam masih keliru kerana terdapatnya sistem yang anti
kepada penganut supramazhab kerana berbilang mazhab telah diiktiraf di
negara-negara lain dan dia juga beranggapan bahawa hanya tindakan undang-undang
dikenakan kepada penganut fahaman liberal. Homo Islamicus menerangkan kepada
Haizam mengenai pembezaan orentasi seks dan perilaku seks menurut pandangan
pengamal heterosektual. Dalam Islam versi heterosektual, orentasi seks apa-apa
pun dibenarkan malah difahami wujudnya dan selagi tidak melakukan hubungan
sejenis, Islam tidak akan menghukumnya. Homo Islamic mendedahkan juga mengenai
perbezaannya dalam pandangan daripada pelbagai sekolah pemikiran di dalam Islam.
Hal ini demikian kerana, hanya satu mazhab atau hubungan mazhab sejenis yang
diizinkan di dalam negaranya. Haizam ditangkap kerana menulis sebuah karya
mengenai menolak homosektual tetapi menyokong homoseksual. Homo Islamicus pula
ditahan kerana menyatakan pandangannya yang dia merupakan seorang heterosektual
dan mencari pandangan terbaik dalam mazhab-mazhab Islam. Ternyata mereka berdua
mempunyai pandangan yang sama mengenai pengamal homosektual dan berasa tidak
berpuas hati dengan tindakan yang mereka alami. Homo Islamicus menegaskan
bahawa penguasa homosektual mahu satu
mazhab atau sekta yang dibenarkan untuk menentukan cara hidup manusia.
Sejak merdeka lagi, rakyat telah ditakluk dengan satu sekta yang dinamakan
homosektual.
Model
Supramazhab Sastera Islam
Faizal
Tehrani
Dalam
menghasilkan sebuah sebuah cerpen yang mempunyai pandangan mazhab di dalam
Islam, Faizal Tehrani telah berhadapan dengan beberapa tuduhan yang mengatakan
bahawa dia mengajak pembaca kepada akidah yang sesat. Namun begitu, penulis
tidak mudah goyah dengan tuduhan orang ramai kerana beliau yakin dengan
pegangan yang cuba diutarakan. Semasa proses membuat cerpen berunsurkan Islam,
penulis telah menggunakan Al-Quran sebagai sumber rujukan utama ataupun panduan
untuk mengetahui hukum Allah S.W.T. Rasulullah S.A.W juga merupakan sumber utama
dalam penulisan beliau kerana Allah S.W.T telah berfirman mengenai rasul-rasul
diutus sebagai berita gembira dan pemberi ingatan supaya tiada yang membantah
Allah S.W.T. Warisan keluarga Rasullulah S.A.W iaitu warisan ahlul bait,
khususnya Saiyidina Ali terdapat banyak bukti menunjukkan alam Melayu sangat
berpengaruh dengan pandangan ahlul bait.
Sebagai
seorang comparatist, beliau ternyata
tidak menyembunyikan kedudukan sebagai pembanding dalam dunia akademik dan
beliau akan melakukan hipotesis kepada tiga aspek iaitu tema, metodologi dan
masalah. Sebagai pembanding, beliau yang menulis karya kreatif telah menjadikan
Islam supramazhab sebagai tema manakala, al-Quran, sunnah dan warisan ahlul
bait dijadikam sebagai metodologi. Tujuan akhir perbandingan beliau ialah
bertujuan untuk menyediakan satu resolusi supramazhab yang dapat menyelesaikan
masalah masyarakat dan kehidupan manusia menerusi karya sastera.
Cabaran
dalam usaha menerapkan model supramazhab ialah terhalang apabila peranan Islam
di Malaysia yang telah memusatkan perhatian kepada “fiqah sebagai aspek legal
ajaran Islam”. Model ini mendapat tentangan graduan agama kerana sering
diragui, dan dilihat dengan penuh prasangka oleh birokrat sastera yang tiada
latar belakang agama. Cabaran seterusnya ialah, melalui birokrat sastera iaitu
panel, editor, pentadbir sastera yang dimomok-momokkan dengan fatwa sesat dan
hal ini dengan mudahnya menyebabkan agamawan menentang supramazhab.
Sikap
sosial oleh masyarakat juga merupakan satu cabaran kerana pengamal dan birokrat
sastera seakan meminta pengarang luar disiplin sastera tulen meninggalkan sama
sekali pengalaman disiplin mereka sendiri dan semestinya tidak adil bagi beliau
kerana beliau merupakan seorang pengarang yang luar daripada disiplin sastera.
Masyarakat
perlu berfikir waras supaya masyarakat sastera berfikiran waras dan dalam dunia
sastera memerlukan keterbukaan, institusi agama memerlukan kritikan dan pembaca
sememangnya inginkan kelainan.
Dapat
dilihat juga mengenai hal Hamzah Fansuri yang dihalang daripada menyeberang
zaman dan masa sehingga masyarakat masih mengenalinya hari ini meskipun seorang
mufti kerajaan Acheh pernah memfatwakan karyanya sesat dan wajar semuanya. Sikap
sosial masyarakat kini ternyata menentukan sejarah masa hadapan.
Beliau
mengharapkan keterbukaan dalam menyediakan solusi agama supaya menyerap masuk
dalam sastera Islam tempatan. Hal ini demikian kerana, dunia pada hari ini
menerima kecaman budaya, agama dan latar yang membentuk kepelbagaian dalam apa
jua aspek dan lapangan. Beliau berpendapat bahawa dunia sastera telah menjadi
bidang metadisiplin dengan interfalsafah. Oleh sebab individu yang menyertai
membawa sama wacana bidang asal mereka, penggiat dan elitis sasteralah perlu menyiapkan diri untuk menerima wacana
dan kerecaman dalam dunia penulisan ini.
No comments:
Post a Comment