Saturday 19 December 2015





Bulan Berbisik
Aima Adawiyah, satu nama yang bisa menggetarkan jiwa dan raga seorang lelaki. Sentiasa teringat dan terkenang akannya, dia menggunakan alasan untuk belajar agama untuk mendekati lelaki yang bergelar pensyarah itu. Dalam novel ini, pengarang bijak mengetengahkan watak dua orang perempuan iaitu Khadijah, seorang isteri yang melayari bahtera perkahwinan dan Aima Adawiyah, seorang mualaf yang mencari erti sebuah kehidupan baru.
Khadijah yang secara tidak sengaja terbaca emel Kahlil Irfan iaitu cinta hatinya dan anak-anaknya menanggung derita yang sangat perit. Lumrah wanita, walau ianya menyakitkan Khadijah tetapi inging menyelongkar emel-emel suaminya. Pengarang telah menunjukkan sifat wanita yang tabah dan dalam masa yang sama cemburu dalam watak Khadijah ini. Meski Khadijah dalam keadaan yang derita, dia tetap merindui suaminya itu. 
Aima Adawiyah sebenarnya terperangkap dalam labirin cinta mainan Kahlil Irfan. Berjawatan pensyarah agama tidak melepaskan dia dari sebarang dosa. Khadijah terpaksa menanggung sakit jiwanya apabila dia sangat menginginkan suaminya tetapi dalam masa yang sama menolaknya. Hal ini membuatkan dia mengambil keputusan untuk mengerjakan umrah. Pulang dari umrah, Khadijah telah bernekad untuk melamar Aima bagi pihak suaminya. Malangnya Aima menolak dan meninggalkan Kahlil. Kahlil kembali kepada Khadijah dan mereka masih suami isteri. Khadijah juga telah menemui cinta sejatinya iaitu cinta pada Allah. Dalam novel ini, dapat dilihat bahawa pengarang iaitu Samsiah Mohd Nor menamatkan kisah ini dengan sempurna apabila Khadijah telah menemukan cinta yang paling kekal iaitu cinta pada Yang Esa. Hal ini menunjukkan yang pengarang cuba membuatkan pembaca berfikir dan mendapat manfaat hasil nukilannya. Mudah-mudahan.

Proses Kreatif: Apabila Kalam Berbicara
Samsiah Mohd Nor sebenarnya mula mengeksperesikan nikmatnya melalui seni lukisan dan lakaran. Lukisan kartun milik beliau telah disiarkan di majalah Gila-Gila dan Geli hati yang barangkali beliau masih di bangku sekolah atau menunggu keputusan SPM. Kemudiannya minatnya berpindah ke arah seni penulisan sastera. 
Cerpen pertamanya iaitu Keranaku Lida dicipta ketika beliau berusia 18 tahun. Beliau mencuba nasib dengan menghantar cerpen setebal 8 muka surat itu ke majalah URTV tetapi tidak terjawab. Seterusnya dia mencuba dengan Cermin dan hasilnya tetap sama. Akhir sekali, cerpen pertamanya yang tersiar bertajuk Sindora berjaya menarik minat editor majalah tersebut. Nazeri Nong Samah, editor pada ketika itu yang banyak melihat novel milik beliau, tidak diluluskannya kerana tidak menepati piawaiannya. Namun begitu, Nazeri Nong Samah terus memberikan dorongan yang memberi keseronokan kepada Samsiah Mohd Nor untuk terus menulis. 
Selepas cerpen pertamanya tersiar, beliau diberi kepercayaan menulis novel bersiri majalah di URTV. Sentuhan Kasih itu bersiaran selama dua tahun. 
Kemudiannya, novel Kemboja Berguguran tercetus akibat dari peristiwa kematian seseorang yang bermakna dalam hidup beliau. Yang kemudian dileretkan dalam novel Bebunga Lalang. Tema dalam dua novel ini adalah persahabatan. Kisah tragis yang dialaminya, ditumpahkan dalam Tangisan Bulan Madu (TBM)Bukan sahaja TBM ditamatkan dengan episod lara, malah novel seperti Sindora, Anom Suraya, Selimut Malam dan banyak lagi turut dileraikan dengan episod lara. Namun, novel Sejernih Lazuardi membawa satu titik perubahan pada penulisan beliau. Episod-episod dalam novel ini dipenuhi dengan perjuangan para wanita. Sangkar pula bercerita tentang putusnya silaturrahim antara dua beradik. Ianya merupakan imaginasi beliau tentang kehidupan manusia. 

No comments:

Post a Comment