Saturday 19 December 2015




Cerpen Setenang Cahaya Hati karya Salina Ibrahim mengisahkan tentang ujian dan keperitan yang diharungi oleh seorang wanita akibat daripada kesilapan silam suaminya. Cerpen ini menceritakan Umi Maryam dan suaminya yang bersama-sama membangunkan Baitul Sakinah, satu rumah perlindungan hasil titik peluh dan minat mereka yang sama terhadap aktiviti kebajikan. Kehidupan mereka sangat bahagia sehinggalah alam rumah tangga mereka diuji apabila suaminya telah berkahwin dengan Masniah.Namun jodoh mereka tidak berpanjangan, apabila suaminya membuat keputusan menceraikan Masniah setelah mengharungi beberapa konflik dengan keluarga pihak perempuan. Walaupun hati Umi Maryam terobek kerana perkahwinan itu berlaku tanpa pengetahuannya, namun dia mampu menguatkan dirinya untuk menerima kesilapan silam suaminya itu. Umi Maryam memaafkan suaminya demi masa depan anak-anak mereka iaitu Aida Nurani dan Aida Marini. Namun, tidak lama kemudian, selepas kematian suami yang disayangi, emosi Umi mula meroyak dengan kehadiran seorang gadis, Aisyah az-Zahra yang mendakwa dirinya anak kepada suaminya hasil perkongsian hidup dengan Masniah. Kehadiran Aisyah sedikit sebanyak membuatkan hati Umi Maryam terasa pilu kerana sebelum ini tidak pernah diberitahu oleh Walid tentang kewujudan anak tirinya itu. Perkara tersebut hampir dilupakan setelah 20 tahun berlalu. Sifat Umi Maryam mula berubah apabila Umi Maryam mula mengurungkan diri di dalam bilik dengan melakukan ibadat kepada Allah swt bagi mencari ketenangan dalam dirinya. Perubahan ini disedari oleh anak sulungknya iaitu Aida Nurani. Umi Maryam sedaya upaya berfikiran positif terhadap arwah suaminya. Hal ini demikian apbila Umi menganggap kemungkinan arwah Walid tidak mengetahui akan kehamilan Masniah. Sifat kasih sayang dan tanggungjawab dapat ditonjolkan menerusi watak Umi Maryam apabila dia berasa sangat risau sekiranya tanggungjawab suaminya akan disoal di akhirat kelak gara-gara kebajikan Aisyah terabai sekiranya benar Aisyah adalah anak kepada suaminya. Namun, Aisyah hadir bukan ingin menuntut haknya, sebaliknya dia mencari keluarga ayahnya kerana ingin menunaikan hajat arwah ibunya yang menyuruh dia mencari keluarga ayahnya dan pada masa yang sama dia sudah tiada sesiapa di dunia ini. Pada pengakhiran cerita, Aida yang pada mulanya menganggap ibunya tidak mengetahui tentang perkahwinan ayahnya dengan Masniah, telah dijelaskan oleh ibunya bahawa ibunya sudah lama mengetahui tentang rahsia perkahwinan ayahnya itu kecuali tentang kewujudan anak tirinya itu.




Bagi Salina Ibrahim, mengarang adalah satu kewajipan.Jika dibandingkan 20 tahun dahulu, beliau beranggapan bahawa aktiviti menulis hanya sekadar suka-suka dan dijadikan hobi masa lapang. Beliau telah mencagarkan Ijazah Sarjana amUDA Syariah yang beliau miliki untuk mendapat jawatan sebagai Editor Buku Bahasa Malaysia( jawatan asal yang dipohon adalah Editor Buku Pendidikan Islam). Kemudiaan, beliau beralih arah menjadi wartawan majalah Al-Islam terbitan Kumpulan Utusan Melayu selama lima tahun. Salina Ibrahim terus bergiat aktif dengan menjadi wartawan dan Editor selama tujuh tahun termasuk enam bulan terakhir sebagai Editor Pengurusan Majalah Islami dengan Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd.Kesemua pengalaman ini sedikit sebanyak telah meningkatkan tahap keyakinan terhadap masa depan beliau dalam dunia penulisan.


Genre Cerpen: Padat tetapi menarik
Salina Ibrahim pernah meninggalkan dunia penulisan cerpen untuk seketika kerana yang pertama, disebabkan kekangan masa melayani proses transisi kerjaya dan kedua, memberi tumpuan dalam bidang penulisan novel. Pada tahun 2005 beliau nekad menulis semula cerpen dan sebanyak enam buah cerpen beliau disiarkan di media cetak dan sebuah daripadanya meraih Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU). Kebanyakkan cerpen yang beliau hasilkan sangat terkesan dihati beliau sendiri dan cerpen beliau banyak diilhamkan melalui isu atau peristiwa benar yang terjadi di alam realiti.
            Salah satunya adalah “Memaknakan Cinta” yang tersiar di akhbar Utusan Melayu Mingguan pada 13-19 November 2005. Cerpen ini hasil pengalaman beliau ketika mengikuti seminar menangani keganasan jenayah di Port Dickson.Disana beliau berjaya mendapatkan maklumat daripada wakil wanita FELDA tentang kes sumbang mahram yang semakin kritikal di sana. Melalui maklumat dan cerita-cerita yang beliau peroleh telah menghasikan sebuah cerpen yang banyak menggunakan permainan psikologi untuk menghidupkan watak seorang anggota polis yang menyiasat kes sumbang mahram kanak-kanak yang bernama Cinta.

Cerpen “Imam” pula terhasil selepas tersebarnya isu Amina Wadud yang mengimamkan solat Jumaat di Manhattan,Amerika Syarikat.Ekoran peristiwa tersebut sedikit sebanayak membuatkan beliau terfikir bertapa kita sebagai umat Islam amat sensetif dan cepat melatah apabila dicuit dengan isu agama.Beliau menegaskan bertapa hebatnya permainan musuh Islam, dimana mereka sajikan kita dengan kelekaaan melayan kemarahan sementara mereka menjajah secara senyap-senyap menerusi ekonomi, sosial dan politik. Dalam cerpen Imam ini, watak Cik As yang misteri telah diwujudkan sebagai gambaran Amina Wadud untuk memberi peringatan kepada umat bahawa dengan kembali kepada ruas agama akan menujukan kita ke jalan kejayaan yang sebenar. Cerpen ini telah tersiar dalam Mingguan Malaysia pada 5 Mac 2006 dan mendapat pengikhtirafan daripada HSKU pada tahun itu.





Penulisan Novel: Cabaran pada diri sendiri

Setakat tahun 2010, beberapa buah novel telah beliau hasilkan antaranya Mahligai (Creative Enterprise Sdn. Bhd., 2001), Anjung Warisan (CESB, 2002), Untukmu Hana…(CESB, 2003), Kombinasi Bunga Cinta (CESB, 2004), Atas Nama Kasih (CESB, 2004), Syurga Di Hati (CESB, 2006), Bukan Yang Pertama (PTS Litera Utama Sdn. Bhd., 2008), Setenang Cahaya Hati (Alaf 21 Sdn. Bhd., 2010) dan beberapa buah novel bersiri yang masih berlangsung di media cetak.Salina Ibrahim mula menceburkan diri dalam bidang penulisan novel sejak tahun 1997 apbila beliau mencabar dirinya sendiri. Sekitar tahun 1998, beliau sudah menyiapkan sebuah manuskrip novel remaja berjudul Bunga Cinta sekitar 150 halaman muka surat. Karya beliau akhirnya terkubur setelah mendapat komentar daripada seorang editor Dewan Bahasa dan Pustaka pada ketika itu. Sebagai seorang yang masih baru dalam bidang penulisan novel, tidak dinafikan beliau sangat gementar mendengar komentar daripada editor tersebut. Tidak lama kemudian beliau menulis novel Juang dan berjaya mendapat perhatian Dewan Siswa yang pada ketika itu adalah majalah yang difrancaiskan penerbitannya kepada Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd. Novel Juang ini telah ditrbitkan secara berkala dalam Dewan Siswa sepanjang tahun 1999. Beliau turut menyimpan hasrat untuk menerbitkan novel untuk bacaan dewasa. Beliau telah menulis dua buah novel serentak iatu Mahligai(tajuk asalnya Mahligai Kaca) dan Anjung Warisan. Kedua-dua buah novel ini beliau telah kembangkan daripada dua buah cerpen yang pernah beliau tulis beberapa tahun yang lepas. Namun dua buah naskhah itu tertangguh dalam computer bertahun-tahun berikutan kurang tegas terhadap diri sendiri dan kurang disiplin dalam menulis. Namun pada masa yang sama beliau telah menghasilkan Bunga Cinta dan Juang dan novel tersebut berjaya disiapkan, barangkali jalan ceritanya lebih pendek.
          
Konsep dakwah bil-hal telah ditonjolkan dalam novel Setenang Cahaya Hati selepas dalam novel Bukan Yang Pertama. Konsep tersebut dipamerkan menerusi amalan keluarga yang mengusahakan rumah perlindungan untuk wanita dan remaja teraniaya. Watak-watak seperti Umi Maryam, Aida Nurani, Haji Zahid dan Hajah Asyikin mempamerkan watak munfiqun (orang yang menginfaqkan harta kearah kebaikan).Beliau berpeluang bertemu dengan beberapa pengasas rumah perlindungan. Pengalaman dicerca, dikeji jiran tetangga dan kenalan, kesukaran mendapat bantuan kerajaan, diserang oleh suami wanita yang dilindungi antara cerita yang dikongsi bersama beliau. Penulis turut memerhati keadaan penghuni yang mengalami tekanan psikologi dan ketakutan terhadap orang luar. Pengalaman ini sedikit sebanyak memberi ilham dan inspirasi kepada beliau untuk menerbitkan novel ini.
            Penulis berpendapat menulis dapat menjadi terapi dalam kehidupan. Selain itu, beliau turut berkongsi terdapat tiga penekanan yang perlu dilakukan ketika menulis iaitu, memberi pendidikan, memberi maklumat yang tepat sebaik mungkin kepada pembaca dan terakhir memberi hiburan kepada pembaca kerana fitrah manusia yang gemar akan hiburan.

1 comment: