Saturday 19 December 2015

DRAMA

Drama Ustaz Amirul
Oleh Siti Jasmina Ibrahim

Dalam buku Kreativiti Kepengarangan 3 Genre: 12 Penulis terdapat sedikit scene pertama drama Ustaz Amirul yang di selitkan oleh Siti Jasmina Ibrahim. Pada permulaannya digambarkan pemandangan kampung, sawah pada waktu siang. Keadaan kampung dengan suasana yang tenang, hujan yang baru reda namun terdapat masih rintik-rintik sesudah hujan pada pokok dan bumbung rumah. Pemandangan kampung yang sekitarnya bersih, tenang. Terdapat pemandangan gunung-ganang dari jauh, langit biru dan sawah terbentang meluas, tanaman ladang yang subur. Ada haiwan ternakan berkeliaran dan bunga-bungaan segar.
Dalam buku ini siti Jasmina juga telah menampilkan voice over Ustaz Amirul. Ustaz Amirul berasa sangat rindu akan kampung halamannya, dia mengatakan bahawa sudah jauh merantau menimba ilmu di hujan emas luar sana, namun dia merasakan tempat tersebut tidak akan sama dengan tempat kelahirannya. Ustaz Amirul akhirnya telah kembali ke tanah airnya kembali mengutip apa yang pernah ditinggalkannya semasa ingin mengejar cita-citanya. Dalam scene kedua pada waktu siang di rumah Ustaz Amirul, di ceritakan terdapat gambar-gambar Ustaz Amirul semasa sekolah menengah dengan adik-adiknya, gambar sekeluarga di dinding yang terletak berdekatan dengan tempat telefon rumah. Kelihatan Hjh. Aisyah memegang telefon, termenung dan mengalirkan air mata. Ketika Khadijah keluar dari biliknya bersiap untuk pergi ke kerja, dia hairan melihat  ibunya termenung dan sedih, lalu dia bertanya mengapa dan siapa yang menelefon ibunya.  Hjh. Aisyah memandang anaknya, mengesat air mata dan senyum lebar. Hatinya kembali terharu lalu memegang tangan Khadijah. Ibunya memberitahu bahawa abangnya telah menelefon bahawa dia sudah sampai di Kuala Lumpur dan akan kembali ke kampung bersama Ustaz Taufiq. Khadijah telah memeluk ibunya dan Hjh. Aisyah berasa segala rindunya sudah terlepas. Khadijah mengatakan syukurnya.
            Pada scene ketiga iaitu di kawasan kampung pada waktu tengah hari. Pada ketika itu Khadijah berjalan kaki ke sekolah rendah dia mengajar, Anita menaiki basikal  bergaya, ketika melihat Khadijah, dia terus memecut mendekati Khadijah. Dia memanggil Khadijah dan menanyakan tentang kebenaran kepulangan Ustaz Amirul ke kampung. Semasa mereka berborak, Wahid telah mendatangi mereka menaiki motor. Wahid datang mengusik mereka tetapi mereka tidak melayan karenah Wahid. Anita memberitahu Wahid bahawa Amirul akan pulang ke kampung tetapi Wahid kelihatan tidak suka akan kepulangan Amirul. Semasa scene keempat, masih di rumah kampung Ustaz Amirul suasana petang. Ketika Hj. Aziz dan Hjh Aisyah baru selesai solat asar berjemaah di ruang tengah rumah, selesai berdoa Hjh. Aisyah menyalam suaminya dan air matanya tiba-tiba mengalir. Hj. Aziz menanyakan kepadanya tentang sebab ia menangis. Hjh Aisyah memberitahu bahawa dia sangat terharu kerana Amirul akan pulang semula ke kampung halamannya. Hj. Aziz menyatakan rasa syukurnya dan memberitahu Hjh. Aisyah supaya tidak bimbang tentang anak lelakinya itu. Hj. Aziz memeluk isterinya, lalu Hjh. Aisyah mengesat air mata dan senyum pada suaminya.. Pada ketika itu, Aizat pulang dari sekolah dengan keadaan comot, berpeluh-peluh. Aizat duduk berehat di hadapan pintu. Hj. Aziz menanya kepada Aizat bahawa dia dari mana, dan Aizat memberitahu dia baru dari sekolah bermain bola. Hjh Aisyah menyuruhnya untuk mandi, menunaikan solat lalu makan.

Penulisan Skrip atau Lakon Layar Cereka (TV dan Filem): Pengalaman dan Proses Penulisan.
Oleh Siti Jasmina Ibrahim
Siti Jasmina hanya menulis dalam dunia genre novel, cerpen dan puisi. Beliau mengatakan Tiga karya kreatif dalam genre ini mempunyai perkaitan dan juga perbezaan serta kekuatan masing-masing yang perlu di tekuni pemahamannya untuk seorang penulis itu dapat menghasilkan sebuah penceritaan dan pemikiran  dalam karya yang kuat dan bermakna. Genre cereka TV  atau filem merupakan sebuah genre penulisan kreatif juga, tetapi ada jurang perbezaan yang agak jauh juga dan perlu didalami cabang ilmu lain untuk membolehkan seseorang penulis itu menceburkan diri dalam dunia penulisan lakon layar. Kata-kata yang ditulis oleh penulis lakon layar, perlu mempunyai perasaan, luahan lambang keadaan yang mahu dinyatakan dalam sesebuah babak itu melalui visual. Beliau menyatakan bahawa satu lakon layar yang baik bukanlah hanya mampu  menyampaikan penceritaan dengan baik, tetapi juga mampu memberikan visual yang menarik dan sesuai bagi membantu seseorang pelakon untuk menghayati watak perwatakan yang akan dibawanya, memberi inspirasi ilham buat tenaga kreatif sesebuah produksi drama atau filem.
            Penulisan lakon layar, mempunyai ciri penting yang sama dengan penulisan  genre novel dan cerpen, iaitu adanya permulaan (eksposisi), pertengahan (komplikasi) dan pengakhiran (resolusi). Pada sebelum hujung resolusi, akan ada klimaks penceritaan. Katarsis juga boleh berlaku setelah cerita tamat. Siti Jasmina telah menuntut ilmu penulisan lakon layar ini dengan beberapa tokoh seni dan filem semasa belajar di Akademi Seni Kebangsaan. Beliau memberitahu satu elemen penting dalam penulisan lakon layar ialah pemahaman nilai psikologi, semiotik dan subteks sesebuah cerita itu melalui paparan dari babak ke babak dan perkembangan watak utama. Seorang penulis perlu cukup kenal dengan watak utama yang diciptanya. Selain itu, bahasa gambar (bahasa filem) visual amat penting. Untuk melahirkan penulis akan bahasa bergambar, penulis harus banyak menonton drama, filem dalam dan luar negara.  Satu lagi elemen penting yang perlu diambil perhatian ketika menulis skrip ialah dialog. Setiap watak yang wujud dalam skrip akan berdialog (kecuali watak bisu). Watak dan dialog yang diucapkan harus selari, meyakinkan, logik dan masuk akal.

            Pengalaman Siti Jasmina menulis skrip cereka TV sudah bermula sejak tahun 1998. Beliau mengatakan bahawa mencari seorang penulis yang  baik dan hasil kerja yang berkualiti adalah bukan sesuatu yang mudah. Beliau telah menulis pelbagai tema dalam skrip, beliau selalu menerima slot khas seperti Aidilfitri, Aidiladha, Hari Ibu, Hari Pekerja, Tahun Baharu, Hari Bapa, Maal Hijrah dan banyak lagi hari yang bersempena. Beliau juga ada mengatakan pengalaman yang menarik apabila beliau ditawarkan untuk menulis drama bersiri untuk TV3 bagi slot seram iaitu Puaka Niyang Rapik. Pada ketika itu, masyarakat mula sedar nama Siti Jasmina dalam dunia media skrin berbanding dalam dunia sastera. Namun beliau berasa syukur kerana ilmu dalam dunia sastera tidak pernah sia-sia. Beliau memegang cara Sasterawan Negara Datuk Shahnon Ahmad, iaitu tiga perkara penting dalam berkarya perlu ada dan disedari oleh penulis, iaitu pengalaman, ilmu dan imaginasi. Tiga perkara ini perlu bergerak seiring dan tidak boleh tertinggal salah satu dan barulah hasil kreatif akan terhasil.  Ketika proses bersama stesen TV, peranan penulis itu penting terutama apabila pihak penerbit meminta penulis skrip ikut datang ke sesi yang dinamakan pitching. Semua penerbit akan membawa jalan cerita masing-masing bersama dengan penulis skrip. Penulis harus sedar kelebihan penulisannya apabila dia mempunyai ruang untuk melihat setiap perkataan yang ditulisnya akan berlaku transformasi kepada bentuk visual. Beliau telah menyimpulkan bahawa dalam ruang sedar dunia layar dan dunia sastera banyak memberikan penglaman yang menarik, lagi-lagi ketika berurusan menjual skrip dan kemudiannya menonton intepretasi seorang pengarah itu memberikan visual buat hasil tulisan skrip. 



No comments:

Post a Comment