Monday 14 December 2015





Narasi Cinta di Pulau Seribu Kubah
Karya Mawar Shafie
`

Cerpen “Narasi Cinta di Pulau Seribu Kubah” karyaan Mawar Safie memaparkan cinta antara dua benua iaitu antara seorang wanita Malaysia dengan seorang lelaki kelahiran Lombok. Kartini merasakan bahawa dia telah belajar mengenali hidupnya dan memahami erti berbahagi sesama manusia setelah mengenali suaminya itu. Dalam cerpen ini Hanafi diperlihatkan sebagai seorang yang berilmu dan dan yakin dengan cita-citanya dan faktor itulah yang menyebabkan Kartini tidak teragak-agak untuk menerima Hanafi sebagai pendampingnya. Namun, perkahwinan antara Kartini dan Hanafi mendapat tentangan keluarga Kartini dan hubungan Kartini dan keluarganya masih renggang setelah berpindah ke Lombok mengikut suaminya. Hal ini dapat dibuktikan sewaktu Kartini mahu melahirkan anak pertama, ibu bapanya lebih mementingkan kenduri anak saudaranya, Umar yang hampir menjadi suami Kartini daripada terbang ke Lombok menyambut cucu pertama mereka. Tindakan ibu bapa Kartini ini jelas mempamerkan bahwa mereka masih tidak dapa menerima sepenuhnya kehidupan baru Kartini. Namun dapat dilihat menerusi watak Kartini yang berusaha untuk menghiburkan hati ibunya sewaktu berhubung dengan menceritakan tentang persekitaran kawasan kampusnya, keperibadian pelajar-pelajarnya termasuklah isu memartabatkan bahasa.   
             Di kampung suaminya, Perkampungan Senggigi, Kartini dan Hanafi telah membuka sebuah Resort Rumah Cinta yang mewujudkan pelbagai kebaikan kepada masyarakat sekitar seperti peluang pekerjaan dan pengenalan budaya setempat kepada masyarakat luar. Penulis turut memperkenalkan tentang bagaimana kawasan tersebut dikenali sebagai Pulau Seribu Kubah yang mana kawasan tersebut banyak didirikan masjid dan dihidupkan sepenuhnya.
            Disinilah watak Kartini dilihat telah mengenali makna kasih sayang antara saudara menerusi masyarakat sekitar Senggigi. Kartini juga memasang harapan setinggi gunung agar bahtera perkahwinaan yang dia sudah dirikan selama 10 tahun ini mendapat keredaan ibu dan bapanya.



..CINTA DAN CERITANYA..

Dr. Mawar Safie 

Dalam tulisan Cinta dan Ceritanya, Mawar Safie telah menceritakan tentang bagaimana cerpen Narasi Cinta di Pulau Seribu Kubah terbentuk menerusi pengalaman dan pemerhatian sepanjang bertapak di bumi Indonesia.Ilham penulis bermula ketika memnyertai kumpulan Kreativiti Minda Melayu- Jawa dibawah Geran Universiti Penyelidikan (GUP) yang diketuai Dr. Noriah Mohammed. Kumpulan ini telah membuat penelitian di Universitas Gadjah Mada di Yogyakarta, diikuti Universiti Udayana, Pulau Bali dan diakhiri di Universiti Sebelas Maret di Solo. Penulis telah menggunakan sepenuh peluang ini dengan membuat pemerhatian terhadap masyarakat sekeliling dan pelabagai kenangan manis tercipta dalam diari kehidupan penulis. Perjalanannya ke Lombok bersama Dr. Noriah telah membuka ilham yang mencurah-curah kepada penulis dalam membentuk cerpennya. Pada ketika ini penulis sempat berkongsi plot cerita dan menyimpan catatan serta berbahagi cerita dasar cerpennya dengan Dr. Noriah. Penulis menceritakan tentang bagaimana Dr. Noriah menerima jalan cerita awalnya sebelum menelusuri perjalanan ke Lombok, Perempuan Malaysia mengenali lelaki Lombok. Mereka berkahwin dan meneruskan kehidupan di kampung halaman suaminya. Sampai di Lombok penulis telah mengutip satu ilham di Lapangan Terbang Selaparang dan perkmpungan Hairi, si lelaki Lombok. Perkampungan Hairi telah diimaginasikan sebagai satu perkampungan yang didiami oleh watak Hanafi dalam cerpen cinta ini. Selanjutnya, penulis turut merasai pengalaman menyambut Aidil adha di kawasan kejiranan tersebut dan tidak dinafikan ia satu pengalamn yang sangat bermakna dlaam hidup penulis. Dalam cerpen ini, penulis ada memuatkan upacara korban yang dijalankan oleh keluarga Hanafi yang dikaitkan dengan pengorbanan Kartini ke kampung halaman suaminya itu.
            Setelah selesai urusan di sana, penulis telah dihantar ke pantai Senggigi, Mascot Beach Resort dan penulis mengamati pulau misteri tersebut terdapat banyak masjid yang terdiri daripada pelbagai bentuk dan saiz serta warna. Maka tidak hairanlah bagi penulis tentang kewujudan nama Pulau Seribu Masjid ini setelah mendengar sendiri daripada Dr. Silfia Hanani Syafie. Pengalaman ini sedikit sebanayak memberi cetusan idea untuk penulis untuk dimuatkan dalam karyanya yang mana penulis menjadikan latar tempat masjid sebagai tempat tumpuan dan pengikat kasih sayang dalam latar masyarakat dan tempat dalam novel tersebut Sekembali daripad lawatan tersebut, penulis sempat mengutip ilham sewaktu menunggu pesawat dimana penulis telah memerhati sepasang keluarga yang terdiri daripada ayah, ibu, cucu dan anak perempuan mereka beserta seorang lelaki dewasa. Pemerhatian penulis terhadap kelurga ini telah mencetuskan ilham terhadap bentuk keluarga dalam cerpenya yang merujuk kepada Kartini, anaknya iaitu Timour, ibu dan ayahnya serta suaminya, Hanafi.


  • Bagaimana dengan pemilihan watak Kartini dan Hanafi??
Watak Kartini merupakan inspirasi daripada sahabat penulis sendiri yang merupakan seorang pensyarah Politik Antarabangsa dan latar asal keluarganya pula dari Indonesia yang mempunyai perwatakan yang tegas. Penulis ada membuat sedikit pengubahsuaian dalam watak Kartini dan

Hanafi disebabkan pengaruh dalam diri penulis. Watak Hanafi? Penulis mengenali tiga orang Hanafi selama bernafas di muka bumi ini. Pertama adalah pensyarah UKM iaitu Dr. Hanapi Dollah, pegawai Dewan Bahasa dan Pustaka, Dr. Hanafi Ibrahim dan anak murud penulis sendiri, Hanafi Jamaludin. Penulis tidak menafikan bahawa nama Hanafi mempunyai aura Melayu dan Islam dan seterusnya melahirkan unsur harmoni dalam rentak nama Kartini dan Hanafi.


  • Bagaimana dengan judul cerpen?
Judul cerpen ini dipengaruhi oleh perbualannya dengan Dr. Silfia Hanani tentang gelaran yang diberikan pada pulau ini. Pada catatan awal penulis, tajuk awal cerpen ini adalah “ Narasi Cinta Pulau Seribu Masjid”. Namun penulis gemar bermain dengan unsur perlambangan lalu mengambil keputusan untuk menukarkan perkataan masjid dengan kubah. Penggunaan pantun pada permulaan cerita pula memberi petunjuk kepada tema jalan cerita yang tersirat iaitu sesuai dengan konflik Lombok dan konflik antara Hanafi dan Kartini. Cerpen ini merupakan cerpen berkisahkan cinta.

            Dalam tulisan Mawar Safie ini ada meluahakan dalil yang mana dalam penghasilan sebuah karya kreatif, karya genre cerpen menuntut banayak sisi. Selain daripada pengalaman, pembacaan dan imaginasi, hasrat pemikiran juga boleh disampaikan menerusi pertukangan karya kreatif.  

No comments:

Post a Comment