Saturday 19 December 2015


Rona Bosphorus
Zaid Akhtar

Rona Bosphorus karya Zaid Akhtar menceritakan tentang anak muda daripada Malaysia yang berada di perantauan orang iaitu di Istanbul, Turki. Sebuah negara dua benua yang dipisahkan oleh selat kecil yang indah, simbolis kepada Bosphorus. Mereka melanjutkan pengajian, menebarkan ilmu di madrasah kerana terpanggil untuk mengambil demi mempertahankan prinsip dan tangunggjawab mereka sebagai orang yang memperjuangkan keadilan untuk mempertahankan martabat bahasa Arab yang makin dikecam oleh kerajaan Turki dan sebagainya setelah menyaksikan sendiri segala peristiwa yang berlaku di Istanbul. Hal ini dapat dilihat menerusi watak Afham dan rakan-rakannya yang lain mengambil berat segala peristiwa yang berlaku di Istanbul. Semasa berada di Istanbul, Afham mengenali beberapa insan iaitu Fahim, Erfan, Ilhan, Adam, Nik Hafiz, Amal Hayati, Emine dan Fayda. Suatu hari Ilhan mengajak Afham bersiar-siar di Dataran Sultanahmet untuk melihat suasana panorama waktu malam di Dataran Sultanahmet selepas selesai makan malam bersama rakan-rakan mereka. Ilhan merupakan seorang pemuda Turki yang sedang menyiapkan novel tentang suasana semasa negara Turki yang telah ditulisnya separuh jalan dan terasa payah untuk menyiapkannya. Ilhan terasa payah bukan kerana beliau mengangkat tema yang berat tetapi kerana Ilhan tidak sanggup menyiapkan karyanya kerana sedih mengenangkan nasib malang Islam di negaranya iaitu tentang isu pengharaman hijab, bahasa Arab, makar Yahudi, penutupan sekolah Imam Khatib dan kesan fahaman sekularisme. Ilhan berpesan kepada Afham untuk menyambung pembikinan novelnya jikalau beliau gagal menyiapkannya kerana hanya Afham yang memahami jiwa Ilhan. Apabila mereka tiba di rumah mereka, mereka mendapat tahu tentang tragedi letupan bom di Besiktas iaitu sebuah bangunan firma perniagaan milik Bulent Ozuzlu & Co. Musnah dijilat api. Afham berasa puas melihat kejadian itu di kaca televisyen kerana merekalah yang mengusir Fahim.
Pada suatu petang, Afham keluar hendak pergi ke pejabat wakil MAS di Istanbul untuk mendapatkan dua tiket penerbangan ke Kuala Lumpur untuk Siti Asiah dan juga Amal Hayati atas permintaan Fahim. Setelah selesai urusannya itu, Afham duduk disebuah bangku batu sambil memandang tebing Qarnul Zahabi atau lebih dikenali sebagai Halic kerana pada petang itu Afham ada temujanji dengan Emine. Afham mengenang kembali beberapa peristiwa sambil menunggu kehadiran Emine antaranya peristiwa perkenalan diantara mereka. Sejak mengenali Emine dan keluarganya hampir setahun lalu, Afham banyak mengenali latar belakang Emine. Emine yang dikenalinya dulu tidak berhijab dan agak lincah mulai berubah sedikit demi sedikit berkat didikan Amal Hayati setelah Afham menemukan mereka berdua. Selain itu, Afham juga mengingat kembali peritiswa  tentang Muhammad Al-Fatih dan tenteranya menawan kota Constantinople yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. berdasarkan sejarah yang pernah dibaca oleh Afham dan masih segar dalam ingatannya tentang sejarah unggul umat Islam itu. Emine masih belum menampakkan bayangnya dan Afham tiba-tiba teringat akan niatnya untuk ke rumah rakannya Erfan. Banyak yang ingin ditanyakannya iaitu bagaimana hasil rundingan Erfan dengan Fazil Hikmet berkenaan dengan madrasah tempat mereka berbakti. Setelah selesai mengerjakan solat fardhu maghrib di Masjid Yeni, Afham segera menunaikan niatnya untuk ke rumah Erfan yang terletak di Uzuncarsi Street, gegendangnya mendengar bunyi siren. Afham mengandaikan berlaku kemalangan di sekitar situ lalu Afham mempercepatkan langkahnya. Kelihatan beberapa buah kereta polis dan trak tentera yang memenuhi tempat meletak kereta blok pangsapuri yang didiami Erfan. Keadaan pada masa itu sangat sesak kerana orang ramai berkumpul lalu Afham menyelit-nyelit di celah-celah orang ramai yang dihalang mendekati bangunan pangsapuri oleh sepasukan tentera yang lengkap bersenjata. Hampir seminit Afham berkelintar dan berusaha meloloskan badan, akhirnya dia berjaya tiba dihadapan. Afham  kehilangan kata-kata dan terkejut kerana melihat Erfan ditangkap dan diheret dengan kasar masuk ke dalam trak mungkin kerana sikap optomisnya dalam menegakkan kebenaran dalam memartabatkan bahasa Arab.




PERJALANAN SEORANG PENULIS: BERDAKWAH LEWAT KARYA

ZAID AKHTAR

Zaid Akhtar atau nama sebenarnya Mohamad Yazid Abdul Majid lahir di Endau, Mersing pada 16 April 1977. Mendapat pendidikan awal di SK Teluk Lipat, Endau dan menengah di SMKA Segamat sebelum melanjutkan pelajaran dalam bidang Bahasa Arab di Universiti Yarmouk, Jordan (1995-2000). Selanjutnya Zaid beroleh Sarjana Pengajian Bahasa Moden (Bahasa Arab) di Universiti Malaya (2007-2010).
Tedapat dua punca bagaimana beliau boleh mnerjunkan diri dalam dunia penulisan, pertama buku sebagai puncanya. Beliau tidak pasti bila kecenderungan terhadap buku bermula tetapi beliau mula meratah siri-sri detetif Enid Blyton, Hardy Boys dan Nancy Drew seawal darjah tiga. Begitu juga dengan himpunan hikayat dan koleksi kisah para nabi, sahabat, tokoh Islam dan Melayu. Punca kedua ialah ibunya sebagai pendorong. Ibu Zaid Akhtar mulai menanam minat membaca kepada anak-anaknya setelah mereka boleh membaca. Biasanya, buku-buku cerita yang dipinjam ibunya daripada perpustakaan sekolahnya, adalah buku-buku yang baru sahaja tiba. Percaya dengan kecermatan dan kewaspadaan beliau menjaganya, buku-buku baharu itu berjaya dikhatam oleh beliau terlebih dahulu sebelum diproses oleh guru perpustakaan sekolah. Malah ibu Zaid Akhtar juga membelikan mereka komputer pada awal 90-an lagi. Zaid Akhtar memulakan dunia penulisan kreatifnya ketika beliau di Tingkatan Dua di SMKA Segamat (SMKAS) dengan penulisan cerpen. Cerpen sulungnya berjudul “Juara yang Tewas” dan disiarkan di dalam Dewan Siswa keluaran Januari 1994 malah terpilih memenangi HSSBR 1994.
Pelbagai cabaran yang dilalui beliau dalam penghasilan penulisan kreatif.  Zaid Akhtar juga meneruskan bidang penulisannya dalam genre novel berdasarkan kata seorang penulis iaitu jika mahu lebih diingati sampai bila-bila sebagai penulis, tulislah novel dan juga disebabkan tokoh Sasterawan Negara A. Samad Said yang menghasilkan Salina pada usia-23 tahun – sebaya dengan umur belaiu pada masa itu. Lantas segalanya bermula apabila pihak Utusan Publications & Distributors (UPND) mengadakan Klinik Novel Remaja Utusan pada 26 Ogos sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2000 di PWTC. Terdapat beberapa peristiwa yang terjadi semasa beliau menghadiri klinik ini iaitu terhasilnya sinopsis novel yang berjudul “ Lambaian Sri Mersing”  kerana ianya peserta yang mengikuti Klinik itu dikenakan syarat untuk membawa sinopsis novel masing-masing dari ruamh. Seterusnya, sinopsis beliau terpilih untuk dibedah secara terbuka semasa klinik itu berlangsung oleh Dr. Othman dan Hizairi. Sinopsis beliau dikritik itu ini dan pelbagai lagi. Beliau menerimanya secara terbuka dan usai klinik, beliau berasa tercabar. Hizairi sendiri meminta saya merealisasikan  sinopsis itu. Maka terhasillah Sesegar Nailofar yang jauh sama sekali daripada sinopsis asalnya. Ia berbaur pengalamannya sendiri semasa aktif dalam persatuan pelajar, isu semasa, dan kebencian terhadap Yahudi Zionis. Sesegar Nailofar berjaya memenangi tempat ketiga Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2000 dan begitulah permulaan bagaimana Zaid Akhtar melibatkan diri dalam penulisan genre novel.
            Seterusnya, beliau mengetengahkan dakwah dalam penulisan beliau contohnya dalam novel Rona Bosphorus. Kebanyakan kesemua protagonis dalam novel-novel beliau ditampilkan sebagai seorang pelajar Islam yang bercita-cita tinggi, kuat semangat Islamnya, memiliki sifat-sifat mahmudah, bijak bertindak dan sangat peka dan sensitif dengan ehwal sekelilingnya, kerana beliau berpendapat, dalam sebuah novel Islami, watak sebegitulah yang perlu ditonjolkan sebagai qudwah hasanah yang kita mahukan tegal pembacaanya sedikit sebanyak akan terkesan dengan bahan bacaannya. Beliau juga berpendapat pembaca kontemporari mesti peka dengan isu-isu semasa, nasib umat Islam di tempat lain , malah harus prihatin dengan ancaman musuh-musuh Islam yang merosakkan umat Islam dengan ghazwul fikri (serangan pemikiran) dan ghazwul thaqafi (serangan budaya) yang sangat terancang. Setelah belasan tahun menulis, beliau menyedari betapa penulisan adalah medium dakwah yang penting. Bak kata bijak pandai, pena itu lebih tajam daripada pedang. Malah kebanyakan tokoh pejuang Islam adalah sasterawan seperti Imam Syafi’i dan Syeikh Muhammad Al-Ghazali yang memiliki puisi mereka sendiri. Zaid Akhtar mengatakan beliau tidak mahir berpidato atau berceramah jadi melalui penulisanlah wasilah dakwah beliau. Justeru, beliau melihat amar ma’ruf nahi munkar adalah tuntutan yang utama, yang perlu dilaksanakan oleh setiap dai’e, yang perlu diterjemahkan oleh setiap penulis Islam dalam penulisannya. Zaid Akhtar menyatakan “tuntutan” itu sudah cukup untuk mewajarkan penulis untuk berdakwah menerusi pena dengan menulis karya-karya yang menuju ke arah pelaksanaan kedua-duanya. Ia adalah ibadah yang akan ditanya kelak, maka tidak boleh tidak, penulisan karya harus dilaksanakan dengan penuh sedar dan bijaksana demi agama dan ummah, dengan hati dan jiwa yang sentiasa mendambakan mardhatillah. Inilah yang menjadi tunjang penciptaan novel Rona Bosphorus dimana Zaid Akhtar mengetengahkan tentang isu-isu semasa, nasib umat Islam yang berlaku di Istanbul, Turki dan juga terdapat dakwah.

No comments:

Post a Comment