Tuesday 15 December 2015

NOVEL

Assalamualaikum dan haiiii buat semua yang sudi melawat blog ini. Jom kita berkenalan dengan penulis seterusnya iaitu Kamariah Kamarudin. Di dalam buku Kreativiti 3 Genre: Kepengarangan 12 Penulis turut diselitkan novel karya beliau yang bertajuk Sebuah Syakirah. Kamariah Kamarudin merupakan pensyarah Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi di Universiti Putra Malaysia.




Novel Sebuah Syakirah

Novel ini mengisahkan tentang hubungan persahabatan yang terjalin antara Hanim dan Ikmal. Namun mereka terpaksa berpisah membawa haluan masing-masing dalam menyambung pelajaran ke luar negara bagi menuntut ilmu. Sebelum pergi ke luar negara menyambung pelajaran, Ikmal dan Hanim telah berjumpa dan dalam pertemuan itu Ikmal mengharapkan kata-kata semangat daripada Hanim buatnya namun Hanim tidak mengendahkannya yang membuatkan Ikmal terasa hati dengan sikap Hanim yang seakan tidak ambil peduli dan mengambil berat tentangnya. Hanim jadi keliru apabila Ikmal berubah menjadi dingin dan beremosi saat Ikmal menghantarnya pulang. Setelah seminggu Ikmal meninggalkan tanah air, Hanim menghitung hari tanpa menerima perkhabaran dari lelaki itu. Hanim juga menerima tawaran masuk ke universiti luar negara iaitu di Minden. Hal sebenarnya adalah Ikmal telah menelefon rumah Hanim sehari sebelum dia pergi namun tiada siapa yang menjawabnya. Oleh demikian, Ikmal telah meninggalkan pesanan kepada adiknya, Ilham supaya mengirimkan salam kepada Hanim. Sepanjang mereka berpisah, mereka saling mengingati antara satu sama lain namun disebabkan ego mereka berdua hanya mendiamkan diri. Dalam masa yang sama, ibu Hanim iaitu Hajah Syarifah memasang niat untuk menjodohkan Hanim dengan anak rakannya iaitu Ungku Zahrah namun ditahan dahulu niatnya demi kebaikan Hanim yang masih belajar. Suatu hari, Hanim membaca ruangan yang ditulis oleh A. Kadir Ahmad dalam ruangan majalah Mastika mengenai Sepuluh Cara untuk Mendisiplinkan Diri iaitu hendaklah bersyukur, ikhlas, amanah, bercakap benar, belajar, berusaha, bekerja dan beramal, sedarkan diri sendiri, merendahkan diri, kasihkan agama kita, ingatkan mati dan ingat dan memuji Allah. Bacaannya itu mengingatkannya kepada Ikmal. Di akhir cerita, Hanim masih terkilan sikap Ikmal yang melawan kehendak orang tuanya walhal itulah pegangannya selama ini dan bagi Hanim soal hati dan cinta bukan proritinya. 


SUMBER INSPIRASI YANG MENGILHAMKAN EMOSI DAN SENI DALAM TAKAH-TAKAH PROSES PENGKARYAAN

OLEH: KAMARIAH KAMARUDIN

Dalam proses pengkaryaan sesebuah karya sastera, tanpa mengira genre sastera, sama ada novel, cerpen, puisi atau dramaa, pasti setiap pengarang mempunyai sumber inspirasi yang tersendiri. Elemen sumber inspirasi penting bagi seseorang pengarang melakarkan proses pengkaryaan kerana ia menerbitkan bauran emosi yang akhirnya dapat diterjemahkan dalam bentuk seni dalam sesebuah karya satera. Justeru dalam hal itu, sepanjang Kamariah Kamarudin bergelut dalam dunia pengkaryaan, antara perkara yaang menjadi tunjang bagi seseorang penulisan dapatlah dikategorikan sebagaimana berikut:

1.  Langkah-langkah berkarya
      - Nawaitu
      - Iqra'
      - Tafakur
      - Tazakur
      - Qalam
    
2. Sumber berkarya
      - Pengalaman
      - Penyelidikan
      - Pergaulan
      - Penumpuan
      - Dorongan

3. Matlamat berkarya
      - Tajdid
      - Tarbiah
      - Fikrah
      - Tabaruk
      - Risalah
      - Khatimah













No comments:

Post a Comment