Saturday 19 December 2015


Cerpen : Mencari Locus Standi

Nisah Haji Haron
Cerpen ini mengisahkan mengenai E-jay dan  kawannya Azhan Harith dalam perjalanan menuju ke Negeri Sembilan iaitu kampungnya membuka sebuah cerita mengenai percintaan seorang puteri dari Seri Menanti yang bercinta dengan Putera Johor. Percintaan yang berputik dari England ketika kedua-duanya belajar di sana diharapkan dapat bersatu ketika kembali ke tanah air. Azhan Harith terus menceritakan kepada E-jay mengenai cinta kedua pasangan yang ditentang oleh keluarga itu. Mereka ditentang kerana mempunyai adat yang berbeza. Sang puteri berlatarkan adat perpatih yang sama sekali bertentangan dengan adat temenggung yang dipegang oleh Sang Putera. Sewaktu di England, mereka telah berjanji setia seperti tidak melakukan perbuatan yang tidak waras seperti Romeo dan Juliet. Dalam perjalanan pergi ke kampung Azhan Harith, dia sempat menunjukkan E-Jay tempat-tempat yang berhampiran dengan kampungnya. Cerita kemudian disambung mengenai puteri yang masih setia menunggu si Putera yang menyebabkan keluarganya bimbang dikatakan menyimpan seorang andalusia tetapi ternyata keluarganya masih memahami keinginan anak gadisnya itu. Si Putera tidak berputus asa, malah mendesak terus-terusan keluarganya supaya mengizinkan dia menikahi puteri tersebut. Akhirnya keluarga si Putera mengizinkan dia berkahwin dengan Puteri tetapi selepas berkahwin, Si Putera tidak dibenarkan pulang ke Johor dan pernikahan mereka dilakukan secara senyap-senyap dan berurusan di pihak perempuan sahaja. Pasangan tersebut menikah di rumah milik rumah wan Azhan Harith. Azhan Harith turut mendedahkan kepada E-Jay mengenai adat perbilangan yang di amalkan dalam adat Perpatih serta sempat menemu bual Datuk Lembaga untuk mengetahui perbilangan tersebut dengan lebih terperinci. Perbilangan ini menarik minat E-Jay yang bukan keturunan Negeri Sembilan. Hal ini demikian kerana dia berasakan bahawa perbilangan mempunyai konsep persefahaman, bunyi puitis dan seirama serta tidak lari daripada firman-firman Allah yang mengajak hambanya supaya berfikir.  Cerita cinta yang diceritakan oleh Azhan Harith merupakan kisah keluarganya sendiri dan bapanya.





Mengarang Derita Yang Nikmat

Nisah Haji Haron

Nisah Haji Haron sebagai pengarang telah menunjukkan minatnya untuk mengarang sejak dari kecil lagi apabila beliau sendiri akrab dengan buku. Beliau juga menunjukkan minat yang mendalam apabila membaca buku bahasa Inggeris dan sering meminjam buku yang terdapat di perpustakaan di sekolahnya. Beliau pada awalnya berasa begitu payah untuk menjadi pengarang tetapi beliau mencabar dirinya sendiri jika orang yang tidak mampu melihat boleh menulis, kenapa beliau tidak? Akhirnya bermulalah episode kehidupannya yang menjadi seorang penulis dengan mesen taip lama milik ibunya.

Proses Kreatif Mencari Locus Standi

Penulis menulis manuskrip Mencari Locus Standi (MLS) pada tahun 2003. Sewaktu menulis novel ini beliau masih lagi bertugas sebagai peguam dan manuskrip ini dihasilkan semasa beliau mempunyai waktu lapang. Menulis bab demi bab bukanlah semudah yang disangkakan dan untuk novel MLS ini beliau hanya merancang secara kasar sahaja. Kisah asasnya, merupakan cerita mengenai sekumpulan remaja yang menuntut di dalam bidang undang-undang. Novel yang sulung sememangnya sebahagian besar daripada pengalaman beliau sendiri yang berbaur dengan unsur fiksyen.

Penulis telah membahagikan proses penulisan kepada beberapa bahagian iaitu:

1)  Pokok cerita: Memasukkan isu wasiat dalam Islam. Bagaimana orang Islam boleh meninggalkan wasiat? Isu ini timbul kerana rasa jengkel menonton drama televisyen yang memaparkan orang Islam berwasiat sama seperti orang bukan Islam; sedangkan hakikatnya dari segi undang-undang hal ini jauh berbeza.
2)    Membina watak: Pada mulanya, penulis telah mencipta watak-watak utama iaitu Elaiza Jasmin (E-Jay), Azhan Harith dan beberapa orang kawan-kawannya. Nama-nama seperti Ibu Mustika, Emir Johan timbul sedikit kemudian, ketika penulis sedang membina bab-bab yang berkenaan. Untuk watak-watak ini, penulis memberikan gambaran fizikal dan peribadi dalam bentuk nota ringkas. Fungsi nota ringkas hanya untuk rujukan peribadi penulis.

Cabaran Menulis MLS

 Cabaran untuk penulis menyiapkan MLS ini ialah:
1)  Cabaran memulakan ayat pada bab yang pertama. Cabaran ini akan dilalui oleh mana-mana  pengarang. Mencari permulaan terbaik untuk sesebuah bab memakan masa berhari-hari dan apabila  penulis teringat pesanan Gabriel Marquez mengenai permulaan yang baik, beliau terus mempunyai  semangat memulakan bab dengan baik.
2)    Cabaran yang terdapat dalam usaha menghasilkan sesebuah bab ialah menyermpurnakan bab.  ayat pertama sesebuah bab merupakan puncak kejayaan bagi setiap penulis. Hal ini demikian kerana, setiap bab hendaklah dirancang dengan baik supaya sesebuah bab itu mudah untuk  disudahkan. Penulis perlu menggariskan peristiwa yang terdapat di sesebuah bab. Setiap peristiwa itu berfungsi untuk menggerakkan cerita dan menolaknya sehingga ke bab yang berikut. Jika peristiwa tidak dirancang dengan baik sesuatu bab itu boleh tersangkak dan tidak dapat di habiskan dengan baik.
3)      Cabaran yang terbesar ialah pernah tersangkak di bab 17 kerana beliau tidak mengetahui kesudahan ceritanya. Masalah timbul apabila tidak mengetahui jalan untuk menyambungkan antara bab demi bab. 

No comments:

Post a Comment